leifsjoqvist

2016-04-16
10:53:53

Identitetspolitik
Jag står vid fotbollsplanen  och lyssnar till ett gäng
grabbar som alla är ensamkommande eller har för-
äldrar som har annan etnicitet än svensk.
I min värld är detta inget som jag går och tänker på.
För mig är det människor och inget annat. Etniciteten
är inte intressant mer än när de kan berätta historier
som kan vidga mitt lilla svenska perspektiv.
I vilket fall hör jag deras ord när de kommunicerar:
-Jävla horunge
-Jävla bög
-Jävla jude
-Hora
Här finns alltså ett förakt för kvinnor, judar och sexuellt
annorlunda.
Sexism, patriarkalism och antisemitism under några
minuter.
En anhängare av identitetspolitik skulle ju här se en grupp
som skulle vara huvudfienden.
Grabbarna bor i samma område som jag. Flera av deras
föräldrar har inget arbete. Jag kan känna att vi genom vår-
at gemensamma sociala vara i förort har en gemensam
kamp att förklara.
Å andra sidan skulle en anhängare av identitetspolitik säga
till dem att jag är en fiende. Jag är ju vit och om än inte homo-
fob till synes heterosexuell.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: