leifsjoqvist

2016-12-27
12:25:36

Nya ord
Språkrådet har släppt sin lista över nya ord 2016.
Av de orden är det några som jag kommer att an-
vända och några få som jag redan använder.
Filterbubbla är ju ett bra ord. Jag tycker dock inte
att man förstått sammanhanget rätt när man säger
att detta med att isolera sig i en uppfattning är någ-
ot nytt. Skillnaden mot förr är att dessa bubblor är
synliga och att människor i bubblor gör sig synliga.
Pappafeminist är ju roligt och intressant. Alltså först
när män får döttrar kan de se ojämlikheten i samhäll-
et. Jag tänker på Marx: varat bestämmer tänkandet.
Dylanman har jag ju träffat några genom åren. Själv
har jag ingen särskild plats för Dylan. Tycker att det
finns hundratals artister som kommer före honom.
Grindsamhälle är ju bara en försvenskning av gath-
ed community men det är ju bra med ett svenskt ord.
Fomo och jomo är för mig nya ord men det känns som
användbara. Fomo betyder alltså rädslan över att missa
något roligt och jomo är dess motsats.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: