leifsjoqvist

2016-06-09
16:47:44

Förfall
Jag började att läsa Jussi Adler-Olsen för några år
sedan och kände glädje över att hitta ytterligare en
författare som var värd att läsas i krimgenren.
De fyra första böckerna i serien om Avdelning Q var
klart läsvärda och innehöll ett perspektiv på samhället
som låg rätt enligt mitt sätt att se.
Men så kom förra boken Marcoeffekten och då hade
något hänt. Olsen torgför här den romska konspiration-
en. Romer som stympar sina ungar för att de skall bli
bra tiggare och att dessa romer svämmar över i hela
Europa och i denna boken specifikt Danmark.
Marcoeffekten var osmaklig.
Så läste jag nu Den gränslöse och känner att nu är jag
färdig med Olsen. Jargongen mellan de tre huvudperso-
nerna  Mörk, Rose och Assad blir efter fem böcker så
tjatig och repetetivt att det är knappt läsbart. Olsen vill
beskriva en värld av humbug och new age men det räck-
er inte för en roman.
Tack och adjö Adler-Olsen.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: