leifsjoqvist

2017-07-26
15:37:26

Dunkirk
På bio i förrgår och såg Cristoffer Nolans Dunkirk. kvällen innan hade
jag sett Into the storm vilken handlade om Churchills dagar under krig-
et och den tog sin början med evakueringen vid Dunkirk 1940.
Nolan som gjort storslagna filmen innan som Batmanfilmerna, Memento,
Interstellar och Inception tidigare får ju leva med att man förväntar sig
storslagenhet  när en ny film av honom kommer.
Relaterad bild
Nolan har skrivit manus och regisserar. Han har använt sig av filmens
grundverktyg och här finns inga dataanimationer utan allt är "på riktigt".
Filmen har ingen direkt berättelse utan liknar mer en dokumentär där
man skildrar händelserna genom flera personer. Det är sparsamt med
dialog.
Det är den rädde soldaten, den är den målmedvetne flygare, det är mannen
på kajen(vågbrytaren) och det är fiskaren som tar sig båt för att rädda soldat-
er.
Jag undrar varför Nolan samlar några av världens bästa aktörer om han ändå
inte har tänkt att de skall spela någon större roll?
Om Nolan tidigare befunnit sig i verklighetens utkanter pratar vi här ren och
rå realism.
Jag kommer att tänka på Keve Hjelms utskällda filmatisering av Ivar Lo-
Johanssons God natt Jord från 1979. Det var under den tiden som också
Enrico Olmi väckte uppmärksamhet med Träskoträdet. Filmerna skildrarde
kollektivet, närgånget och oerhört långsamt. Här fanns inga individuella
hjältar som drev historien framåt.
Bildresultat för keve hjelm godnatt jord
Så är det också i Nolans film.
Alla är rädda och vill bara därifrån.
Vad kan man som individ göra på en strand mot ett anfallande flygplan?
Det borde vara en film i min smak men ändå sitter jag och saknar berättelserna.
Jag saknar identifikationen.
Men det är oerhört bra filmat. Scenerna, framför allt i luften, bland det bästa jag
sett.
Så kanske om några månader kommer jag att omvärdera det första intrycket
som är att jag saknar något i allt detta storslagna.
Det är i vilket fall en överraskande film från Nolan.
Från närmast fantasy till skomakarrealism om än med en överdådig budget
är inget som jag tror någon hade förväntat sig.
Bildresultat för dunkirk
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: