leifsjoqvist

2017-06-05
11:27:33

olika syn på verkligheten
I Aftonbladet  kan man läsa om ytterligare en mordbrand
mot ett asylboende. Under 2016 var 92 sådana bränder.
De är organiserad verksamhet som syftar till att dels
skrämma asylsökande och dels väcka opinion.  Av alla
dessa mordbränder har polisen kammat noll i att hitta
någon av dessa högerterrorister.
Bildresultat för brända asylboenden
Till den bilden skall då de 92 attackerna under 2016 lägga till
 
En del av denna rörelse som ägnar sig åt mordbrand är
Avpixlat. Des skriver aldrig om dessa mordbränder. Däre-
mot skriver de gärna var dessa asylboenden finns som
en slags vägledning åt de mordbrännande terroristerna.
Avpixlat har istället närmast dagliga inlägg om brända bilar
i Sverige som de anser vara viktigare att informera om än
mordbrand.
Bilbränder är en märklig företeelse. Jag har själv fått två bil-
ar brända här i Backa. En 1988 och en 2001. I början av
2000-talet började det brännas bilar här mer kontinuerligt
I en park där jag rastade min hund körde, antar jag, unga
män/pojkar upp bilar i parken och brände dem. Det kunde
stå sex sju bilar som mest på den öppna platsen i parken.
Jag har svårt att se detta som annat än verksamhet från
unga män/ pojkar som testar gränser. Om de tänkt efter
att de faktiskt brände bilar som deras grannar ägde, om
de kunde ställa inför ett personligt ansvar tror jag knappast
de kunnat förklara sig. Ibland läser jag att detta skulle vara
ett verk av organiserad kriminella grupper. då måste man
fråga sig vad de skulle tjäna på det?
Bildresultat för brända bilar
 
Kommentar:
#1: erik

Förra året anlades 92 bränder på bebodda eller tilltänkta flyktingboenden runt om i landet. Fler än hälften av bränderna startades av ”okänd gärningsman”, enligt polisen.
Under hela 2016 brann det minst 112 gånger runt om i landet på olika asylboenden, eller tilltänkta sådana. Det visar siffror från polisens nationella operativa avdelning, Noa, som SVT Nyheter har begärt ut.

20 av bränderna visade sig handla om olyckor eller vårdslöshet. Resten, alltså 92 stycken bedöms vara anlagda.
37 av bränderna tros vara anlagda av boende själva.
I 2 fall har bränderna konstaterats vara anlagda av personer utifrån.
53 av bränderna har startats av ”okänd gärningsman”.
– Vi misstänker att en stor del av dessa 53 bränder är anlagda av utomstående personer, säger Ola Stoltz, sektionschef inom Noa.

Källa: SVT Nyheter

2017-06-06 @ 10:11:16
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: