leifsjoqvist

2018-01-03
12:24:45

Simenon igen
Jag minns kommissarie Maigret från min barndom 
på TV med Jean Gabin i  huvudrollen. När jag sed-
an fick ett politiskt medvetande så var ju inte direkt
krimromanen det första jag läste. Men som så många
gånger kom en skriftställning av Myrdal som satte Sime-
non i ett sammanhang och inte minst krimromanen som
en tidsmarkör( Chandler och Hammet).
Bildresultat för maigret på film
När Atlantis ger ut Simenon igen är det en kulturgärning som
heter duga. Jag har svårt att se att det kommer så många nya
läsare till detta men för oss gamlingar är detta gott.
Jag har nu köpt på min pocketversionerna och ser fram emot
läsningen.
I den första jag läser, Maigret på semester, så skall alltså komm-
issarien vila upp sig tillsammans med sin fru på semesterorten Les
Sables d´Olonne vid Atlantkusten. Det blir inte så.
Det är intressant att läsa om tiden alldeles efter Andra Världskriget.
Här promenenar man, tar en taxi, planerar telefonkonversationer
och titlar är viktiga i alla dialoger. Brotten i sig tar ingen plats utan
det är alla dialoger och funderingar som fyller sidorna. Simenon
skrev inte med onödigt många ord. Romanerna är korta och koncisa.
Jag kan tänka mig att för nya läsare upplevs en bok som denna som
lite träig och tråkig men om man har tålamod till finalen, och som sagt
det gödslas inte med orden, blir man väl belönad.
Bildresultat för maigret på film
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: