leifsjoqvist

2009-05-06
01:56:34

Meningen med livet (35)
Meningen med livet (1-21)

Idag när jag var ute och försökte att jogga
kom jag åter att tänka på Molloy. Becketts
geniala berättelse. Jag minns vilket monu-
mentalt intryck den gjorde på mig som 20-
åring. Det var första gången jag läste någ-
ot utan för klassikerna och de stora epikerna.

Jag vet inte idag vad som tillhör berättelsen
och vad som tillhör mina tankar runt samma
berättelse.

Det handlar om Molloy som upptäcker en man
längre fram på vägen. Han börjar att följa man-
nen. Molloy tycker sig känna mannen. Han kom-'
mer nära för att sedan förlora mannen ur sikte.
'Så fortgår det. Jakten går i faser och Molloy fun-
derar över vem mannen kan vara och varför han
lägger tid på denna jakt.

Till slut kommer Molloy ikapp mannen och till sin
fasa ser han att det är han själv.


Alltså, vi jagar genom livet efter spöken.
Till slut finns det bara en sak som det handlar
om och det är vi själva.
Vi föds i smärta och dör i ensamhet.
Inget kan ändra på det.
Men vi kan lära oss att acceptera det.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: