2020-06-29
12:46:00
Om att hitta rätt
Alexander Bards , vilken jag har tyckt synnerligen illa om sedan jag första
gången hörde och såg honom, lilla meddelande om att svarta skall ta sig i
kragen och sluta lipa möttes av en hatstorm som hette duga.
Många gormade att han skulle avskedas. det är märkligt att man vill bereda
mark för SD när de kommer till makten. Kan man sparka Bard kan man ju
sedan sparka vem som gapar mot makten. Principen. Kolla Ungern.
Om man lyssnar till Bard har han dock en poäng här. Det är att man skall ta
kampen för rätt saker. Martin Luther King och Malcom X sa egentligen samma
sak, det är som den svenska arbetarrörelsen i begynnelsen: klasskamp.
När ras och kön får gå före blir kampen märklig.
Helga von Knott och Fatima , ensamstående mamma i Hjällbo skall ha samma
agenda. Vem vinner och vem förlorar på att kampen för kvinnors rätt i huvudsak
handlar om att jämställdheten är viktigast i kampen om styrelsejobb, professors-
titlar och andra överhetsområden?
När tas kampen för alla städerskor som lever i en privatiserad djungel där RUT
skapat ett Klondyke för lycksökare?
När tas kampen för kvinnorna i förorten som lever i ett mångbottnat förtryck?
Identitetsvänstern tycks styra. Men det skaver. jag hamnar alltså då med borg-
erlighetens frontsoldater som Arpi och GP:s ledarredaktion för att inte prata om
allt högerbjäfs i de s k sociala medierna.
Alltså ta ett steg tillbaka och fundera.
Jag lyssnar på Konflikt I P1 och deras road trip i USA. De pratar om Thomas Jeff-
erson , en av USAs urfädrer.Han som skrev ner att alla människor hade ett lika
värde i den nya staten. han som var plantageägare med hundratals slavar och
som hade en kvinna som sexslav men vilken han fick sex barn. Barn som fick
jobba på bomullsfälten som de andra slavarna.
Marx skrev: Varat bestämmer tänkandet.
I samma program pratar man om statyer. I Charlottesville har det under år bråkats
om statyer. Alltså, tusentals svarta slavar fick inte ens en gravplats efter sin död.
Inbördeskriget som ibland sägs ha handlat om just slaveriet vanns av de som ville
avskaffa samma slaveri. Det kan då tyckas märkligt att man skall ha statyer över
män som kämpade för slaveriet. det är som man i Tyskland skulle ha statyer över
Hitler, Ghöring och Himmler.
Kampen för kvinnors rätt, mot rasism och sexism är alldeles för viktig för att kid-
nappas av en medelklassvänster. Det är hög tid att söka sig till rötterna och se hur
kampen formades en gång i tiden. Klassperspektivet måste tillbaka, utan det blir
kampen bara ett blahablaha.
2020-06-09
14:34:49
Klass och värdet med det
Jag cyklar förbi en parkeringslänga en liten bit från min
bostad och ser resterna av vad som hände i söndags.
Utbrunna bilar som resultat av vad yngre förmågor i
stadsdelen ser som nödvändigt.
Det är för mig en gåta detta att bränna bilar.
Unga grabbar på glid skall demonstera sin förmåga och
vad gör man, bränner upp bilar till grannar.
Åter kan man se behovet av en klassanalys och i synn-
erhet hur man skall förhålla sig till kriminella.
De som väljer en kriminell bana har i princip kapat alla
badn till alla utom till sig själva. Den enda solidaritet de
kan tänka är den till sig själva. De skiter i klass, grannar,
vänner och ibland även släkt. De är den nyliberala anar-
kismens våta dröm.
Vår tids vänster fattar inte det. Ibland får de lära sig den
hårda vägen som när medelklassvänstern skulle åka ut
till Husby för att hjälpa till att bränna upp garage och de
där boendes bilar. De blev ivägkörda för områdets laglösa
ville härja själva och visa vem som bestämde där.
Vi lever i en tid när makten fått igenom sina tankar uatn
större egna prestationer. På 70-talet samlades världens
rika i sammanhang och så gjorde även de styrande i Sver-
ige och funderade över hur man skulle bryta det läge som
fanns internationellt och nationellt.
Splittring av motståndet kom alla överns om.
I Sverige innebar det att man ansåg enfrågerörelser ganska
harmlösa för att de var klassöverskridande och skulle stanna
vid sina mål och inte hota makten centralt.
Med den strategin gav dig sig ut i en lågintesiv strid. Ganska
snart bar det frukt. Sossarna och facket retirerade och även
de flesta folkröreslerna stannade av. Så kom internet och de
sociala medierna. Nu behövde man inte protestera i grupp
utan alla kunde sitta vid varsin dator och klaga på allt och
känna sig nöjda.
Idag är det i princip bara kapitalet och de högsta politiska
dignitärerna som arbetar kollektivt. Motståndet är splittrat
och makten ser nöjt på när kvinnor ger sig på män och när
färgade ger sig på vita och tvärsom.
Myten om Babels torn har sällan eller aldrig varit så giltig
som idag. Det är väl bara en utveckling av Covid 19 och det
stora klimathotet som kan få människor att se en gemensam
värld.
2020-06-08
11:09:00
Distinktioner som måste göras
Redan på Marx tid noterades att allt inte var
guld som reaktionen angrep. Trasproletariatet
var ingen radikal kraft uatn kunde användas
till negativa syften. De var lätta att manipulera
och att köpa till mobbverksamhet.
Igår såg vi detta göteborgska trasproletariat
i aktion. En fredlig demonstartion togs över av
en mobb av detta staden trasproletariat.
Vänstern som sådan har svårt att relatera till
denna mobb. Bara för att man kastar sten på
polis är man inte per definition radikal.
2020-06-05
13:45:33
Klass
I dagens GP skriver Malcom Keuyune om hur protesterna
i USA och även här mot den senaste dödandet av polis
skjuter åt sidan och undviker huvudfrågan.
Om man bara ser dödandet av svarta och blundar för död-
andet av vita fattiga blir det en fråga som undviker klass.
I Sverige i stort har vi en stor medelklass som gör denna
distinktion och stannar vid etnicitet, ras och kön. Den som
är vit och bor i förort klassas ju närmast som en icke-person.
Fattiga på landet som debila rasister som man inte bör lyss-
na på.
Jag som bort i förort och arbetar på skola och i en fotbolls-
klubb känner ju av detta.
Politiker och tjänstemän kommer i huvudsak från villaområden
långt ifrån den förort där man arbetar. De frågar man vill arb-
eta med är oftast skrivbordsprodukter och projekt som sällan
är förankrade i en verklighet.
Det är lätt att sitta vid skrivbord och bestämma att man skall
använda lågaffektiv konflikthantering. Det är en annan sak
när man dagligen arbetar med dessa konflikter.
Unga pojkar som har problem med gränser behöver själv-
klart att någon visar gräns. Om man inte gör det kan det
bli så illa att någon blir misshandlad. Den utan gräns fort-
sätter till gräns uppstår. Det är som man skulle föreslå
att brandkåren skulle byta ut vatten till bensin vi bekämp-
ande av eld.
Politiker och tjänstemän vill helst föreslå projekt och tjänster
som gynnar sina egna. Resultat är bara intressant i den skrivna
slutrapporten.