leifsjoqvist

2021-02-02
12:21:00

Ivar Lo-Johansson och det som betytt något förmig
Bland de första "riktiga"böckerna jag läste var
Godnatt jord. Realismen i Ivar-Los text skapade
ett band som överlever än idag.Jag har läst det
mesta av det han skrivit. Ett tag under min stora
revolutionära tid tyckte jag Ivar-Lo var för opolitisk.
istället läste jag de stora danskarna Nexö,Kirk och
Sherfig vilka jag då upplevde som större skildrare
av arbetarklassens kamp.
Men Ivar Los stora styrka var att skildra det lilla liv-
et och vad förtrycket gjorde med den lilla människan
i det stora förtrycket. 
Jag har tre berättelser som ligger mig nära:
Den första är från Gårdfarihandlaren. Ivar är ung och
går längs vägarna och besöker folk för att sälja. En
kväll kommer han till en liten gård där han bjuds in till
en änka. Hon bjuderpå mat och frågarsedan om han 
vill sova natt. Ivar är moralisk och villinte dra den unga
änkanifördärvet och tackar för erbjudandet men tar
istället sin tillflykt till uthusen. Under natten börjar det
regna och det rinner ner på honom. Han tar sin tillflyft
under hönshuset. Regnet tilltar och snart rinner det igen-
om hönshuset ner på honom. Vatten blandat med höns-
träck. Natten igenom tröstar han sig med att han i vilket
fall stått pall för frestelsen och räddat en kvinnas moral.
När han stiger ut ur uthuset blöt och stinkande ser han hur
en annan gårdfarihandlare stiger ut ur boningshuset och
vinkar farväl till den unga änkan.
Gårdfarihandlaren | Boksampo
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: