leifsjoqvist

2005-08-18
10:02:30

Antingen....eller

Det finns en märklig högernoja som tar sig allt märkligare uttryck.

Nojan är goebellsk.

Om jag exempelvis kritiserar USAs angreppskrig i Afghanistan och Irak

är jag antiamerikan och därmed antidemokrat och motståndare till fred

och frihet.

Om jag kritiserar ockupationen av Irak replikerar högern:

men det dog och torterades även på Husseins tid(Marie Abramsson,SvD).

För trettio år sedan fick jag höra att om jag nu tyckte att det var så illa

i Sverige varför flyttade jag inte då till Sovjet eller Kina.

Jag har aldrig hört tokhögern ställas inför samma argumentation.

Tokhögern älskar USA oavsett vad som sker.

De mängder av protester mot krig och orättvisa som finns i USA

blundar tokhögern för.(precis som Moskvavänstern blundade för Gulag).

Alltså, om man kritiserar en företeelse behöver man inte sympatisera

med dess motsats. Verkligheten har mer sidor än två.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: