leifsjoqvist

2005-12-29
02:00:59

Ahlmark-igen.....
Per Ahlmark är en av Sveriges värsta skribenter.
Men jag älskar att hata honom.
Jag blir så förundrad.
Per Ahlmark är ondskan personifierad.
Ahlmark skulle ha spelat Peter Stormares
roll i "Constantine"( möjligen den sämsta film som någonsin gjorts)

Förr kunde jag läsa hans ohederliga böcker,
"Vänstern och tyranneriet" eller "Det öppna såret"
och konfunderas över hur en författare så uppenbart
kan sladdra med citat.

Idag får jag ta honom i små doser,
en krönika i taget annars kvävs jag.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=963&a=7213&previousRenderType=1

Tag denna tidstypiska där han hånar
alla självmordsbombare och förklarar
dem med att de lever i en dödskultur
där döden inget är värt.

Han gör en stor sak av att 400 israeler dött
efter 9/11. Han använder ordet "förintade"
(tror någon att ordvalet är en slump?)

Han drar en liknelse med nazityskland
(som alltid).

han menar att palestinierna inte vill ha fred,
inte vill förhandla och inte vill ha land.
(man kan fråga sig vad fan de vill annat än döda
i Ahlmarks värld).

Men allt detta är vardagstugg hos Ahlmark.
(Det är ju en kväljande absurditet att den gamle
universitetskommunisten Lennart Berntsson jämför
Ahlmark med Vilhelm Moberg!! Shame on you,Lennart!
Finns det inga gränser för rövslickeri och kappvänderi!!!!!!!!)

Men krönikan ovan bjuder på en ovanligt
oförblommerad syn på demokrati och ursprung,
Ahlmark hånar Arafats löfte om att palestinierna skall
få återvända till sina hem,
så kommer det:

"Alla vet då att den judiska staten försvinner i en demografisk
 revolution". (citatet är en hel återgiven mening och bryter inte mot
tidigare resonemang)Läs! Läs igen!

Vad hade hänt om man skrivit något sådant om apartheidregimen
I Sydafrika?
De vita "boerna" såg ju bara till att skydda sin egen kultur och
historia!
Svartingarna sprang ju bara omkring och krigade.

Det finns fler likheter mellan det rasistiska Israel
och det en gång rasistiska Sydafrika.
Kommentarer:

Skall jag tolka det som att du inte tycker att judarna har rätt till en egen nationalstat?

2005-12-29 @ 10:01:51
#2: Leif Sjöqvist

Principiellt är jag emot den judiska staten på samma sätt som jag är emot en islamisk stat eller
boerstaten.
Men som läget är idag finns Israel och det är inte
möjligt med fred utan Israels existens.
Antagligen är det också så att Sharon är den enda
som kan ordna denna fred, likt Nixon en reaktionär
som fick slut på Vietnamkriget, eller de Gaulle
en reaktionär som fick slut på blodbadet i Algeriet.
Hur det skall bli fred har jag dock ingen aning om
och inte heller särskilt mycket hopp.

2005-12-30 @ 01:16:42
#3: Olle Olsson

Har GAIS fått ordning på sin ekonomi & gjort sej skuldfria, ska´la de för 17 gå att fixa fred i mellanöstern !

2006-01-06 @ 14:11:04
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: