leifsjoqvist

2005-07-30
22:21:19

har negrer rytmen i blodet?

En kvinna frågade mig idag om negrer?

Hon var lite orolig över tilltalet.

"Kan man säga neger utan att verka rasistisk", frågade hon.

Jag tyckte självklart att hon kunde säga neger.

Endast den verkligt frigjorde kan säga neger utan att

rodna.

 Slavoj Zizek skriver om detta i "The ticklish subject" och menar att när

man kommit förbi den indignerade fasen där man jagar alla för att de

skojar om judar och negrer och tvärtom garvar åt skiten har man avväpnat

rasisterna.

En god vän från Eritrea, svart som synden , har en T-shirt med texten:

"Rädda negerbollen".

I vilken fall frågade kvinnan om detta med negrer och rytm.

Jag vet inte men jag försökte att förklara med att sång och dans

har alltid haft en central plats i den afrikanska kulturen och

stamsamhällena borgade ju för stora mötesplatser.

I slavkulturerna höll man ihop med musiken och dansen,

i Brasilien skapade man capoeiran som är en kampdans.

Vet inte hur väl hon mottog mitt försök till förklaring,

men jag slutade med en motfråga:

"Varför är negrer så kassa på skidor?"

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: