leifsjoqvist

2006-04-06
16:54:16

Nattligt äventyr
Vid 2-tiden igår natt så var ju
ute på en sista runda med min hund.
Hna är en mycket tålig varelse som
gärna väntar på att husse skall se färdigt
sina filmer innan han får gå ut.

I vilket fall så korsades våran väg av två män som
jag inte kunde avgöra åldern på.
Mitt misstänksamma jag slog på alarmsystemet.
Jga följde dem med blicken och såg hur de
lovad runt och sedan försvann upp på ett
parkeringsdäck.

Jag funderade på om jag skulle ringa polisen
men tyckte samtidigt att det var lite overkill.
Hade jag varit själv hade jag gått och kollat men
nu hade jag med mig hunden och då fungerar
det inte att jag blir arg eller aggresiv.

Det är nämnligen så att om någon hotar mig eller
skulle hoppa på mig, eller att jag för den delen skulle
försvara mig från ett överfall, så skulle min hund hjälpa
den som attackerade.
Min hund har nämnligen bestämt sig för att det
alltid är jag som är den part som måset stoppas
och i värsta fall oskadliggöras.
Han är ett jävla pucko, men jag gillar honom
i alla fall.

När jag står där och försöker fatta ett beslut hör jag
att de är på väg in i en bil, då kommer den svarta
Volvon.
En Volvo 745 äldre modell.
Det är ingen civilspan och det är ingen som bor där.
Det verkade som han patrullerade.
Han körde upp på p-däcket.

Bilmarodörerna fick kalla fötter och hoppade ner från
p-däcker. Ett hopp på dryga tre meter.
Väl nere tryckte de sig mot väggen.
De borde ha sett en tjock man med hund på andra
sidan vägen med en mobil i handen.
I vilket fall sprang de iväg.

Den svarta Volvon försvann den med.
Jag funderade på vägen upp om detta var något
slags start på medborgarskydd.
Har det startat här ute i  Backa är det verkligen
illa.

För femton  år sedan fanns det ett gäng missbrukare
som togs om hand av en kår av frivilliga män.
Då blev det inget mer.
Det kan det bli nu.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: