leifsjoqvist

2006-04-15
22:19:30

Politisk film
I veckan såg jag två politiska filmer.

Syriana av Stephen Gaghan

The Constant Gardener av Fernando Meirelles

Vad de handlar finns recenserat på länken.

Jag blev i alla fall glad över att det åter görs
bra politisk film.
Det som stör mig lite är att i nästan all media
och i nästan alla fiktiva kulturformer så framställs
underklassen som något som måste räddas.
Underklassen är ett objekt som enadst ändras av
hur medel- och överklass formerar sin makt.

De två ovan nämnda filmerna är inget undantag
därvidlag..
Men i "The Constant gardener" blev jag t o m arg och den
känslan har inte en fiktiv film plockat fram på år och dag.
(Dokumentärer är en annan sak: Efter att sett "Darwins
nightmare" var jag beredd att gå ut i väpnad kamp)

Meirelles förra film var:
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: