leifsjoqvist

2006-12-17
23:15:51

Konflikt
Vi håller på att lägga om arbetstiderna på mitt arbete.
Detta leder till konflikter och oro.
Många har rättat in sina liv efter dessa tider.

Igår jobbade jag med en man som inte var med
på det möte där tiderna presenterades. Han hade
inte sett schemat men han verkade klart irriterad
utan att jag riktigt förstod varför.

Jag förstod dock ganska snart att det var vår lilla
skvaller mor som varit framme. Inte olikt många
andra arbetsplatser så finns det alltid några som
ser som sin uppgift att sprida obehagets gift i
gruppen. De projicerar sitt eget gift och skapar
oreda.

Nåväl. Skvallermor hade då talat om för min kollega
att då han inte var där så hade flera slängt sig över
hans rad och snattat tider av honom och gett honom
skit tillbaka.

Jag kunde tydligt se varför han var förbannad.
Jag kunde förstå det.
Däremot blev jag förbannad för att han inte
kunde se att  skvallertanten hade ett syfte med
att förse honom med informationen.
Jag tyckte också att han skulle vända sin ilska
mot våra chefer som lagt detta förslag med liten
möjlighet för oss att förändra.

I vilket fall tände till.
Han var förbannad. Jag var förbannad.
Dock var våran ilska "ren".
Vi var förbannade på förhållanden utanför våra
personer.
Det var tydligt, så ganska snart när stormen dragit
förbi kunde vi börja prata om vad vi skulle göra framöver.

Det var riktigt upppiggande.
Ren "ilska" som får löpa ut och rinna bort skapar
en lugn kreativitet i bakvattnet.

När en ilska blandas ihop med ångest, frustration
eller alienation då kan det bli riktigt destruktiv och
generera kaos.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: