leifsjoqvist

2006-02-17
02:05:30

2046 - Wong Kar Wai


Wong har gjort det igen.

En fantastisk film.

När jag börjat misströsta över så

gott som alla estetiska uttrycksformer

så faller jag för Wong.


In the mood for love kom för några år sedan.
Det är det bästa film jag har sett.
Just för att det är film.
Där händer inte mycket, nästan ingenting alls
vad gäller berättelse.
Men detaljerna driver mig framåt.
Jag förstummas över en kvinnas gång,
en rökande man,
en rörelse från en man över en kvinnas bälte
får mig att kippa efter andan.
Det är film som egen form.

2046 har en story.
Jag får inte kläm på den, men den finns.
Wong gör dock fortfarande film.
Jag får en samling estetiska impulser att ta
med mig i livet.
Jag får också tankar om kärlekens villkor.
Mest genom bilderna men denna gång även genom
dialogen och berättelserna.

De som tar tåget 2046 gör det för att återuppliva minnen.
Så är det i alla fall enligt myten.
För ingen har kommit tillbaka från 2046.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: