leifsjoqvist

2006-02-14
13:27:12

Val
Jean Paul Sartre hävdade att vi alltid har ett
val.
Det låter ju bra,men man bör vara medveten om att
kvaliten på valen säger Sartre inget om.
I novellen "Muren" väljer en motståndsman att ljuga
för att undvika tortyr
om var hans kompisar finns.
Stället han ljuger ihop visar sig vara ett gömställe för
en annan motståndsfraktion.

Bara för att vi väljer behöver det inte blir bra!

En av Timbros propagandarör ,Rankka ,  har I GP
skrivit om vilken otrolig frihet det är att kunna
välja olika elföretag.

Jag tycker snarare att all avreglering lett till mental
terror och mental förslumning.
Alla dessa meningslösa telefonsamtal.
Alla som väljer bara för att slippa höra tjatet
i luren.

Jag undrar hur jag skulle välja om jag ställdes
inför valet att få uppleva passionen ännu en gång,
men det på beskostnad av samhällelig ofrihet.

Personlig passion-Offentlig diktatur.

För 20 år sedan hade det varit ett lätt val.
Men idag vet jag inte.
Jag saknar passionen och jag vet inte om
den samhälleliga demokratin betyder värst
mycket på mitt privata plan.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: