leifsjoqvist

2006-01-27
14:14:20

Känsla och politik
Nina Björk upprörde en stor del av vänstern med sina tankar
om vad som är viktigt i livet.
Favoritfeministen chockade alla med att prata om barnen
behöver sin mamma och att vi inte skall jobba röven av
oss för att kunna konsumera bort våran ångest.



Björk berör den kanske viktigaste frågan av dem alla:
Vad är meningen med livet?

Katarina Bjärvall kommer nu med en ny bok som heter
"Vill ha mer".

Den handlar
om det Nina Björk ville diskutera.
Vi måste jobba mindre för att få mer tid
till våra barn.

Bjärvall säger:
Varje gång vi har för avsikt att köpa något kan vi fråga oss,
utan moraliska värderingar:Vad tillför den mitt liv?

Bjärvall är fullt medveten om att det finns fattiga
människor som måste arbeta mycket för att få
det att gå ihop.

Hon inser också att det finns en kvinnofälla i
resonemanget. Det blir kvinnorna som blir
hemma och avstår arbet och därmed makt.

Hon ser också att dagis får en känga men
tycker också att alla tjänar på resonemanget.
Vem vill ha jättegrupper på dagis?

Björk och Bjärvall tar oss ner till det basala.
Vad handlar allt om?
Vad är ett bra liv?
Hur stort ansvar har jag för de barn jag sätter till världen?
Stat kontra individ?
Känslans plats i det goda livet?
Kommentar:
#1: Pyret

Vi är en av familjerna som är med i Katarina Bjärvalls bok. Om du har den så är det Bratzkalaset som vi bidragit med. Mycket intressant bok tycker jag!

2006-01-27 @ 14:31:43
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: