leifsjoqvist

2006-07-25
00:18:13

Vara där......
Andreas Malm har i DN tagit heder och ära av
Hernando de Soto.
de Soto är liberalernas gunstling. Han menar
att slumstäderna reder sig bäst själva och att
om man vill utveckling skall allt bistånd utebli.

Nathan Shachar kallar Malm för dum i huvudet
gör en stor sak av att Malm inte varit i Lima, staden
som är de Sotos paradexempel.
Shachar har naturligtvis varit där och förstår allt
i hela världen.

För nästan exakt 20 år sedan skrev jag en lång
artikel i en tidning som hette "Krig och fred" som
bar namnet "Mat som vapen".

I denna artikel tog jag upp Ghana i allmänhet och
dess huvudstad Accra i synnerhet.
Under 70-talet gjorde  Nestle en enorm kampanj
i Afrika för att få afrikaner att använda deras produkter.
Ökänt är bröstmjölksersättningen som skickade
tusentals små bebsiar i döden.

I Ghana satsade man på att ändra matkulturen.
Traditionellt åt man majsgröt till frukost i Ghana.
Nestle fyllde upp Accra med reklam på den moderna
människan som drack pulverkaffe och åt vetebröd
till frukost.
Det gick snabbt att ändra vanan och snart var majsgröten
ute.
Majsproducenterna stod utan köpare.
Vete var man tvungen att importera.
Kaffet sålde man billigt och köpte svindyrt
pulver tillbaka.

Några år senare hade ekonomin hamnat
i total regress.

Jag berättade om detta på ett föredrag som jag höll.
Efteråt kom det fram en medleålders man som visade
sig vara från Eritrea.
Han var sjökapten.
Han sa:
"Du beskrev bra. Endast någon som varit där han kunde
 såga så. Jag går i hamn några gånger per år i Accra och
 jag kunde följa det förlopp du beskrev med en obehaglig
 tydlighet".

Jag kunde ju inte med att säga att jag aldrig satt min
fot i Accra, ännu mindre i Ghana, ja inte ens Västafrika
(Om man inte räknar Marocko och Spanska Sahara dit).

Jag känner personer som bott i Göteborg hela sitt liv som
inte har en susning om vad som händer i förorterna.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: