leifsjoqvist

2006-06-28
23:06:32

Vår dagliga rasism........
Läser om två av mina favoriter
i dagens Aftonbladet.
Rasismen har många ansikten.

I lördags satt jag med några vänner och drack öl.
Vi kom överens om att den svåraste frågan att
överhuvudtaget diksutera är den om rasism.

Hur skall jag kunna diskutera med någon om att:
-negrer är latare och mer kriminella än andra "raser"
-araber är lata och slår sina kvinnor
-invandrare är på ett speciellt sätt.

Den sista något av en favorit.
Vi skall alltså utgå från att det finns något som
binder samman en vietnames, chilenare, somalier
irakier och östmongol.
För rasisten är ju detta katastrofargument.
För om alla grupper är lika finns ju inga skillnader,
såvida man inte anser att just svenskar är överlägsna........


Pratade med en man från Eritrea igår.
Upprinnelsen var att han sa att han kände sig
lite krasslig och jag sa att han får väl göra likt
alla andra  invandrare, dvs sjukskriva sig.

Då berättade han att han kommit till jobbet i måndags
och där hade hans chef skickat honom till Sahlgrenska
för koll.
Läkarna där hade tagit seriöst på sin uppgift och gjort
en massa undersökningar.
Men de fann inget.
Min vän eritreanen ville inte sjukskriva sig då han
hade ett viktigt och intressant möte på fredagen.
Läkren och chefen insisterade.
Till slut nöjde sig alla med att han var hemma
men kunde gå och vara med på mötet på fredag.

När min vän skall gå iväg stoppas  han av en sjuksköterska
som log mot honom och sa:
"Det var nog första gången jag varit med om en invandrare
 som inte ville sjukskriva sig"!

Min vän fann inget att svara.

Ikväll när jag gick hem från klubbhuset så stannade jag till
vid  Backaröd och deras nya allaktivitetsanläggning.
Det var säkert 50-60 personer där och spelade spontanfotboll.
Alla var invandrare i ålder 10-26.

Jag tänkte att rätt många svennar hade tyckt detta vara
obehagligt med så många svartmuskiga på ett och samma
ställe.
För mig var det individer.
Jag kunde namnen på nästan alla.
Känner deras släktingar.
Några har bröder som sitter inne, några har bröder
som borde sitta inne.
Men man snackar.
Man skrattar.

En rädd människa skapar osäkerhet.

Den svenska medelklassen är rädd.
Den svenska medelklassen är den som är farlig.

Det är den som sätter alarm överallt.
Det är den som vill ha videokameror överallt.
Det är den som vill ha fler poliser.
Det är den som vill att man skall kunna anmäla
vem man vill och anonymt, så som man nu gör
i medelklassgettot Lerum.


Grabbarna på plan hade kul.
Jag fick behålla min cykel och min plånbok.
Kommentar:
#1: T

Vi är inte rädda vi vill inte bara umgås med varandra. Det är därför i princip alla unga svenskar i Backa umgås med svenskar eller assimilerade invandrare. Du skulle bara veta vilken rasism som finns hos unga svenskar i Backa.

2006-06-29 @ 19:01:35
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: