leifsjoqvist

2006-03-07
19:24:09

20 år sedan Mette dog.
För 26 år sedan var jag i södra Frankrike
och plockade vindruvor.
Jag bodde i en by som byggdes under  medeltiden
och som ägdes av ett tyskt par.
Det var medeltida standard på facilititerna men
kärleken var modern.

Där bodde en fransyska som var något av det
vackraste jag skådat.
Hon hade bara ett fel.
Hon tyckte om kisssex.
Det har jag lite svårt för.

Där bodde också två danska flickor.
Mette och Maja.
Mette slog ned mig totalt.
Jag blev slagen till marken.
Allt som fanns på hårddisken raderades
och ersattes av Mette pratar,Mette skrattar,
Mette ler, Mette pratar........

Vi skildes åt efter någon vecka men jag längtade
bara efter henne hela tiden.
Min reskamrat ville till Afghanistan.
Jag ville till Danmark.

Till slut separerade vi och jag for direkt hem.
Men Mette hade inte kommit hem.
Hon var kvar någonstans i Frankrike.

Så jag rullade tummar och väntade.
Till slut var hon hemma och jag störtade till
Herfolge där hon bodde.
Jag var där två veckor och stormtrivdes.
Vi sov i samma rum men inte med varandra.

När jag skulle åka hem grät hon och jag led,
men vi kom inte till skott.
Jag tänkte bara på henne hela tiden.
När jag kom hem skrev jag ett eldigt
kärleksbrev och hon hade gjort likadeles.

Det gick två dagar och något hände.
Allt bara slocknade.
Hon ringde och sa att hon hade låtit
allt löpa. Hon stod inte för vad hon skrivit.
Jag kunde bara hålla med.
Det fanns inget längre.

Det kom heller aldrig tilbaka.
Vi träffades några gånger men sedan
försvann vi ifrån varandra för gott.

För 20 år sedan åkte hennes f d holländske pojkvän
över till Eslöv och köpte en pistol och sedan åkte han
tillbaka till Århus och sköt ihjäl Mette.
Jag satt i rökrummet på AVD 6B på Lillhagens sjukhus
(jobbade i långvården)och läste Arbetet
när jag såg Mette i tidningen.
Det tog några minuter innan jag fattade att det var hon.








Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: