leifsjoqvist

2006-03-12
22:49:45

Vad vet medelklassen om kriminalitet?
Jag ser Pusher 3.
Det är oerhört brutal.
Gammal invandrarkriminell möter unga
invandrarkriminella.
Turkar, albaner, makedonier och ryssar.
Det är kargt misantropiska.
Men vad skildrar man egentligen?
Ser du ut så här i Köpenhamn?
Hur ser Sverige ut via de kulturella uttrycksformerna?


Levande i en förort som omskrivits som fylld av
brutala ungdomsgäng och även kriminella ligor
vill jag bara säga: jag ser inget av det.

Men mina grannar tror sig göra det.
Jag får min dagliga dos om alla faror.
När jag frågar hur det kan veta blir de
förvirrade och undrar vad det är för jävla fråga.

Många människor definierar sig i sin rädsla.
De blir frustrerade när någon säger att faran
är överdriven eller inte ens existerar.

En svensk som räds terrorism är ju direkt dum i huvudet!
En svensk som räds vargen borde gå kristerapi!
En svensk som räds fågelviruset borde fråga sig om han
någonsin kommer att slicka en smittad fågel i röven, vilket
är det enda sättet att bli sjuk.

Men tillbaka till våldet och kriminaliteten.
Den skildras idag av medelklassen som troligtvis
endast sett de miljöer de vill skildra på vykort.
Det är som när vita medelklassamerikaner skall
skildra våldet i de svarta förorterna:
Vad kan de veta?

I förrgår stod jag och pratade med skolvärden på
Skälltorpsskolan.
Han är mycket insatt i våldet i Backa.
Då kommer en man som är hjälptränare till
juniorerna.
Han hör att vi pratar om bötning.
Han far ut i en litania om hans granne som
fått sin son sönderslagen av grabbar som bötade.
"De slog sönder hans knäskålar med bollträ", frustade han.
Både skolvärden och jag förstod att han skarvade.
Något sådant hade vi fått reda på.
Men tränarkollegan begrep aldrig hur jävla dum han var.
För honom var historien om knäskålarna sann.
Hur många sådan falska berättelser är våra samhällen fyllda av?

Vad gör det med oss?

Vi skyddar oss mot något som inte finns,eller som är av marginell betydelse,
terrorismen, vi är  rädda för ett jävla
fågelvirus som dödat 131 människor sammanlagt
i hela världen.
AIDS dödar 6 miljoner varje år.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: