leifsjoqvist

2006-11-06
01:06:44

10 värsta horrorfilmerna
Det  är svårt att riktigt definiera skräckfilm.
Det är ju trots allt skillnad på det värsta slash-
filmerna och The Shining.

Min 10-lista handlar om vilka som slagit till
hårdast och som längst suttit kvar som en
skrämselsvulst i pannloben.

1. Alien     Jag såg den på Flamman som inte längre existerar. Jag var
                   nästan ensam i biografen . Jag visste storyn och ändå skrämde
                   filmen skiten ur mig.

2.Psycho  En av de första skräckfilmerna jag såg. Fy fan vad rädd jag var(är)
                   Det är också en film där "ondskan" får en förklaring. Bates är begriplig.

3.Halloween  Såg filmen hos en kompis på Skiftesgatan. Jag kollade alla garderober
                         och skrymslen när jag kom hem. Tittade under sängen flera gånger.

4.The Shining  Scenen med skrivmaskinen gjorde att man hoppade till. De små subtila
                            tricken som uppmanar till egen tankeverksamhet är de effektivaste

5.Wolf Creek   Fullkomligt vidrig. Vidrig just för att man luras in i tonårslull och sedan
                           kommer den glade bonnen och sedan AAAAAAAAAAAHHHHHHHHHH

6.Invasion of the body snatchers
                          
Filmen från 1956 kanske inte skrämmer så många idag. Men mig skrämde
                           den rejält i början på 70-talet. Filmens politiska bakgrund gör den väl värd
                           att studera för att förstå Mccarthysismen i USA

7.The Fly          Jag såg originalet från 1951 och hade sedan svårt att sova några
                           nätter ( då var scenen från spindelnätet en chock- idag skulle du
                           kunna visa det på dagis). Cronenbergs film från 1982 är äcklig som
                           få och har intressanta komplikationer för det existentiella..........

8.The Hill have eyes
                           Cravens original skrämde lagom. Den senaste, nyss släppt, är otäck
                           och riktigt skrämmande.

9.The thing      originalet från 1951 skrämmer ingen. Men Carpenters version från 1982
                           är välgjord och riktigt otäck.

10.House of wax
                            Något av det vidrigaste jag sett. Som en öppnad psykos i en mardöm.
                            Blev närmast fysiskt illamående av filmen.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: