leifsjoqvist

2006-11-19
21:40:21

Jan Lööf och tokfeminismen
När jag började att botanera i seriernas underbara
värld så var det Buster, Fantomen och Serie-Magasinet,
som var mina favoriter.

Med ett vakande medvetande för att allt inte stod rätt
till i världen och att man ibland fick söka för att hitta
de goda frukterna i konsumismens djungel, så fann
jag Felix.

Jan Lööf var svaret på min böner om hur det tecknade
skulle vara och alltsedan dess har jag följt Lööf och
hans figurer med en topp för Skrot-nisse.

I början av 80-talet hade jag och några vänner alltid
högtidstunder med Tårtan , Sveriges Radios antagligen
billigaste produktioner någonsin och definitivt en av de
bästa. Jan Lööf spelar Janos i serien. En av Lööfs säll-
synta offentliga uppträdanden.

Lööf är svår att kategorisera. Han är likt sin polare de Geer
en genuin människa med ett sinne för att inte vara som andra.
Vilket idag är närmast revolutionärt.

Idag visades ett program på SvT1 där man bl a tog upp Jan
Lööfs teckande bok om Örnie.
Man besökte sedan ett dagis i Gävle där man tyckte att
denna serie bara innehöll manliga förebilder och kvinnliga
schabloner, man tog en tokfeministisk genusforskare till
hjälp vilken hade räknat mans- respektive kvinnofigurer i
Lööfs produktion.
Sålunda tog man Lööfs bok och gjorde om den. När man
hade högläsning bytte man ut Örnie mot Anna.
Man gjorde egen pjäs av boken och då var det prinsen som
fick vara i tornet.

Det finns fog att studera sagan och dess betydelse för det
uppväxande släktet , men att göra Jan Lööf till en skurk är
ju bara korkat.
Varför inte i stället skriva egna alternativa  sagor?
Varför inte leta upp sagor med ett korrekt feministisk innehåll?

I slutet av programmet ställs Lööf inför vad han anklagas för
och han verkar genuint förvånad. Hans vän de Geer rycker och
säger att konstnären gestaltar ju nästan alltid en del av sig själv.
Så sant, och Jan Lööf är en gubbe.

Vi får hoppas att tokfeministerna inte får makt. De som kom till
tals i detta program uppvisade samma tendens till likriktining som
genomsyrade den sociala realismen i forna östeuropa.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: