leifsjoqvist

2006-11-11
02:11:29

Tid för bokbål igen
Jag var hemma hos mina föräldrar idag och
åt middag. Alla mina barn var också med och
pojkarnas flickvänner.

Vi kom att prata om svunna tiden i allmänhet och
våld i synnerhet.
Jag redogjorde för mina erfarenheter i området runt
Redbergslid, Gubbero, Strömmensberg, Härlanda
och Lunden under det glada 70-talet. Om misshandel,
dråp och karftaigt missbruk. Om den sekellånga konflikten
mellan Lunden, Gårda och Olskroken som helt enkelt
försvann för att områdena revs.
Jag berättade om pojkar som hoppade i LSD-rus från
taket i Bergsjön.
Eller om MC-gänget "Lucifers bunch".
Det var fan inte bättre förr.

Vi pratade om Tom Cruise och kom in på Scientologikyrkan.
jag berättade att jag stötte på denna kyrka för 30 år sedan
på Kungsgatan.
Jag genom gick ett test med 200 frågor och svaret på testet
var att jag var skitbra.
Jag köpte också "Arbetets dianetik" av L Ron Hubbard,
vilket gjorde att jag förföljdes av utskick och telefonsamtal
under de följande 20 åren.
( Då jag bestämt mig för att aldrig bara trampa ner "dårar"
  som Jehovas Vittnen  och Scientologerna utan alltid försöka
 att övertyga dem om att den rättfärdiga ateismen är den sanna
 vägen så är kanske "förföljd" ett för starkt ord)

I vilket fall så råkade jag för mina barn och flickvänner berätta
att jag varit på "Bokman" på Kungsgatan och köpt böcker för min
sommarvikarielön. De började gapskratta.
Jag förstod inte det roliga ( och gör det inte än).
En av mina söner fick nästan kramp och halvskrek:
"Du var jävligt ensam på den tiden va...."!

Jag minns de böcker jag då köpte:
Det var
Aldous Huxley   - Du sköna nya värld
                            -Framtidens värld

Franz Kafka      - Framför lagen

Albert Camus- Fallet
                           Främlingen
                            Pesten

Det var fler men där är minnet luddigare.

Helt uppenbart har jag inte lyckats att överföra vikten
av att läsa  böcker till mina barn.
De har en mer pragmatisk inställning till litteraturen.
Då mitt läsande inte kan sägas ha inbringat några
stålar blir det ointressant i alla avseenden.

Kommentar:
#1: Kenneth

Som gammal medlem i Lucifers Bunch undrar jag..'Ven F-n är du??
Hör av dig..

2007-02-09 @ 19:43:15
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: