leifsjoqvist

2006-10-17
23:37:43

Happy togheter
Wong Kar-Wai har gjort filmen "Happy togheter".
Jag har haft den hemma under ganska lång tid.
Läget har inte varit det rätta för att se den.

Kar-Wai är kanske den främste filmskaparen idag.
Men hans filmer kräver kraft och energi.
Hans bilder skär igenom.
Ibland vällustigt ibland brutalt.

Inledningsscenen i "Happy togheter" är  den totala
motsatsen till "In the mood of love".
Två män i en säng. Den ene tar saliv i munnen för
att smörja upp rövhålet på sin sängkamrat och sedan
knullar han djuriskt av honom.
I svartvitt. Ingen färg.

Filmen  handlar sedan om detta pars resa till Buenos
Aires, vistelsen där och tillbaka.
Det är svartvitt och det är färg.
Det är homosexualitet, fotboll och tango.

Jag vet inte vad jag tycker egentligen om denna film.
Vet bara att jag oupphörligen fascineras av att samma
man gjort "In the mood for love".


Kar-Wais favoritskådis..........................
Denna film som jag räknar till det bästa som gjorts finns
inte en perpinne.
Koden ligger i ljuset, i rökpelare, i skuggor i det outtalade.
Rörandet vid ett skärp är mer sensuellt och erotisk än allt
jag sett.

"Happy togheter" har inget av detta.
Det är brutalt. Billigt.

Men visst är det en bra film.
Den väcker ju frågor.
Får mig att tänka och jämföra.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: