leifsjoqvist

2006-10-06
01:00:25

Konfliktlösning
Den deliberativa metoden säger att man skall
lyssna på sin opponents bästa argument och
att det är det bästa sättet att lösa konflikter.

Kristendomen går ju från att den som använder
svärd skall förgås med svärd( USA) till den mer
Pacisfistiska varianten från Bergspredikan.
(vilket i princip innebär att allt är rättt eller allt
är fel, det beror på evm som bestämmer diskursen)

Leffes metod är konsekvent brutal.
Som idag.
Jag kom cyklande helt fredligt över Marieholmsbron
och var på väg hem. När jag passerade korset
vid Ringön/GP-huset så kom en röd Audi susande i
bra fart. Jag hade företräde. Jag stannade till precis
innan han susade förbi. Hade jag fortsatt hade han kört på mig.
Då jag emellanåt utsätt för denna privatbilismens
terror var jag beredd och vräkte mig fram och med ett
tjut loskade jag ett kilo salivslem på hans sidoruta.

Jag hann Se blicken av oförfalskad skräck. Ett uppvakande.

Audi -grabben kommer nu i fortsättningen att ta det lugnt
vid cykelövergångar.
Han har lärt sig att cyklister kan vara farliga.
LIka farliga som hans jävla bil.

Utan Leffes metod hade han bara susat förbi
och fortsatt att terrorisera cyklister.
Ingen hade haft en chans att leverera sitt bästa
argument.
Frågan är om privatbilister överhuvudtaget är mot-
tagliga för annat än rent och oförfalskat våld när
det gäller att förändra beteende.

Förhoppningsvis kommer nu Audi -grabben att få ett
bättre liv.

Syntesen lyfte oss ett bit mot en bättre tillvaro.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: