leifsjoqvist

2006-10-21
23:43:18

Nobelpris
Viktiga människor får Nobelpris och de ännu viktigare
människorna är med på festerna där alla får pris och
en massa pengar.

Det är inget jag funderar över när jag en dag har med mig
20 10-åringar till Gaisgården för att spela cup i fotboll.
Jag har inte tid.
Pojkarna skall ha sin uppmärksamhet.
Man träffar massor av människor som är lika korkade
som jag själv.
Hela tiden strilar regnet.
Rinner efter ryggen.

Nobelpriset i ekonomi i år har tilldelats Edmund S Phelps.
Han har fått det för sin terori om NAIRU.

Vad det handlar om är hur man teoretiskt vill föra i bevis
att en global arbetslösget är nödvändig för att kunna upp-
rätthålla någon form av välfärd.
Egentligen handlar det om att kunna upprätthålla höga profit-
nivåer.
Ren klasspolitik.

Ekonomipriset är nog det mest klasstydliga.
Prisutdelarna är alla råkapitalister.
Mottagarna är nästan alltid försvarare av ett
utvecklat nyliberalt klasssamhälle.

Phelps visar ju att en del av Marx ekonomiska teori
var riktig. När råvaror och kapitalvaror inte längre går
att profitera på så är det människor och deras löner
som måste upp på altaret.



Våra kära vänner i Svenskt Näringsliv är så obehagligt falska
när de säger att vi måste rusta ner den offentila sektorn för
att kunna behålla välfärden.
Det handlar bara om att i den offentliga sektorn finns massor
av profit som kan lösgöras och delas ut till de redan rika och
välbeställda.
De är så enkelt. Det är så vidrigt.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: