leifsjoqvist

2006-10-16
16:58:07

Om svartskallar...
Jag skall nu ta mig an Ekelunddebatten i Sydsvenska
Dagbladet.
Det låter som " jag är inte artist , men" .... kanske har jag fel.

Varför överhuvudtaget diskutera invandrare och problem?
Om någon blir misshandlad av ett ungdomsgäng bestående
av en turk, en pakistanier, en palestinier, en marockan och
två bosniska zigenare vad är då den sammanhållande länken;
deras icke svenskhet?
Om deras föräldrar är muslimer , kristna och sekulariserade är
det då fortfarande icke svenskheten som är problemet?

Om ett annat gäng från Torslanda med bara etniska svenskar
misshandlar vad använder vi då för instrument att förstå;
svenskheten?

Väldigt få av de invandrare som kommer i delo med "svensk"
rättvisa lever under ordnade former och med föräldrar som
blivit accepterade. Det är som alltid med kriminalitet:
den hämtar sin näring från samhällets utstötta.

Inga nyheter.
Gammal skåpmat.

Det är dock lättare att slåss mot stigmatiserade fiender.
Mörka och kroknästa ser de inte ut som vi.
I århundraden har vi fått lära om deras farlighet.

I den stadsdel där jag bor blir det så tydligt.
I blattestadsdelen umgås jag med blattarna och
har aldrig haft  problem med dem.
Däremot vet jag att det finns problem och att många
blattebarn är inblandade.
Vad beror det på?

Varför gör de uppror? Mot vad?Vem är intresserad
av att svara på frågorna på det sättet?

Om osäkra unga män möts med rädsla och förakt fyller
man på deras redan tunga ryggsäck.
Man använder bensin för att släcka elden.

Det är inte tal om att mesa sig.
Jag är inte mesig. Tvärtom. Det innebär att jag kan möta
människor med respekt och utan fruktan.
Då får man till de möten som utvecklar och som gör
att vi kommer vidare.

Tyvärr är det väl så att blattekidsen tycker att jag är
så annorlunda att jag inte längre räknas till svennarna
utan blivit en superblatte.

Jag spyr på den etniska diskussionen.
Det finns en art , homo sapiens sapiens, och allt tjafs om raser
är fascism.
Alla kulturer innehåller goda och dåliga inslag.
Kulturer skapar inte kriminalitet.
Det finns inte en kultur någonsin som uppmanar till
att stjäla och misshandla och ropa hora.

När man säger att det är invandraren som är problem
innebär det att den enskilde blattens skuld är så viktig att
vi skuldbelägger 999 helt oskyldiga.
Är det detta som är det typiskt svenska?

Vi har ju i många stycken en ynklig historia när det
gäller att stigmatisera och förfölja.
Vi har också en ynklig historia när det gäller att lägga
oss i rövhålet och girigt andas av vad de styrande imperierna ger.......

Nä, nu skall jag läsa debatten och se var jag hamnar.............

Läs här!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: