leifsjoqvist

2006-10-05
18:52:55

Yttrandefrihet
I måndags hade Studio Ett en debatt om yttrandefriheten.
Utgångspunkten var att man på operan i Berlin ställt in
föreställningar av Mozarts opera  Idomeneo.

En muslimsk kvinna menade att belsutet var riktigt därför
att konsten inte skall kränka folks känslor.
En katolsk präst höll i princip med.

Jag mår illa av ett sådant resonemang.

Om man verkligen tror på en Gud så får man väl
för fan klara av en enkel människas glåpord över
detta fantastiska väsen.

Det katolske fjanten hotade sedan med att nu i dessa
tiden av renässans för den kollektiva psykosen så skall
man förvänta sig kränkningar av ateister.

Så gärna. Så gärna, prästhelvete............

Vad fan skall en katolsk prelat kränka en ateist som
jag med?

"Darwin hade en liten snopp bläbläblä!.
"Marx knullade jättemånga osmarta tjejer"
"Mao knullade allt han såg och lite till".
"Du som inte tror på Gud är dum och jag skall
 visa bilder på dig"

Kränk på, kränk på..........

I människan utveckling ligger det att vi måste testa gränser.
Konstens roll är att utmana.
En konst som smeker andliga och värdsliga auktoriteter
medhårs är usel hovkonst.

Allt blir inte bra.
Övertramp görs.
Men det är ju själva essensen i en demokrati
att man får göra det.

Det stora hotet mot demokratin idag är alla idioter
som inte tar kamp utan sitter  i ett hörn med sin slappa
kuk i handen och lipar medans de mässar:
"jag är kränkt,jag är kränkt......"

Alla är kränkta idag.
Alla med en sexuell läggning utanför den heterosexuella
vill att all diskussion skall handla om om dem och att all
diskussion om inte stöder skall förbjudas.

Islamister är kränkta i tid och otid.
Om de inte tillåts att ta avstånd från närhet av kvinnor
så är de kränkta.

Våra rikaste som skott sig på allmän stöld är kränkta för
att de inte får köpa hus och lyxyachter utan tröttande in-
blandning från staten och allmänhetens avundsjuka.
Även de är kränkta över att de inte hyllas på samma sätt
som våra idrottstjärnor- typ Zlatan.................

Kristna är ju genetiskt kränkta. Det är ju bara att välja
ämne vad som skall vara dagens kränkning.

F ö känner jag mig kränkt av att tillhöra samma
art som Folkpartiets medlemmar.

Nä, fy fan, vi behöver alla bli kränkte och lära oss att
ta det med en klackspark.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: