leifsjoqvist

2006-09-04
22:07:35

Dogville
Jag såg en halvtimma på Dogville för två
år sedan. Min dåvarande bekantskap som-
nade i soffan och av artighet stängde jag av.

Dagen efter kom något emellan och jag läm-
nade tillbaka den osedd.

Idag såg jag den.
Jag tycker det är bland det bästa jag sett.

Dels för att det är en otroligt bra och
intressant historia, men framför allt
för att det är film.
Till en del kan man säga att det är fil-
mad teater, men jag tycker ändå det är
just film.

Trier vrider ju upp teaterscenen till att
bli något annat, något eget- film.
Har inte haft en sådan filmestetisk upp-
levelse sedan "In the mood for love" .
Den var fullt jämförbar i känsla med "2046".

Jag gillade "Riket","Europa", "Breaking the waves"
och  "The element of crime" ( däremot är jag ingen
vän av "Idioterna")

Men "Dogville" är i mitt tycke det bästa han gjort.

Kommer att se den många gånger i mitt liv.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: