leifsjoqvist

2006-09-25
16:42:59

Facket
Jag har en väninna som är fackligt aktiv.
En kanontjej. Fylld av kämpaglöd och empati.
Hon tillhör ett tynande släkte av aktivister på
arbetssäljarsidan.

Hon är idag upprörd över att det inte längre skall gå att
dra av fackföreningsavgiften.

Jag delar inte den upprördheten.

På 70-talet och en bit in på 80- så tillhörde
jag dem som kämpade under parollen :
"Gör facket till en kamporganisation".
 Det gick inget vidare.
Facket stelnade blev en kamratklubb för sossar.

Liksom socialdemokratin och en stor del av vänstern missade
man vad högern lyckades med, att orientera sig i
den nya världen.

Arbetet omformas som begrepp.
Arbetena tar nya och andra former.
Facket går på kurs om gammal skåpmat.

Så idag funderar jag allvarligt på att gå ur facket.
Jag skulle tjäna 50 kronor i månaden på det.
jag ärmedlem  i Kommunal som är det största av
våra förbund och det mest korrumperade.

När man hade möjlighet att förändra,
när  man tog ut sina medlemmar i strejk,
så vek man ner sig när partiledningen och
LO så begärde.

Ledningen i Kommunal är så uselt feg och karriäristisk
att de borde ta kölapp till Folkpartiet-
där skulle de trivas ännu bättre.

Sålunda borde facket krossas.
Mosa skiten och uppfinn hjulet igen.
Låt alla dårar som tror att de kan få rikedom
via individuella lönesamtal försöka utan organiserad
motmakt bakom sig.
Låt underklassen få smaka grus.


Det är först då kampen kan börja på allvar!





Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: