leifsjoqvist

2006-09-02
02:20:28

The Squid and the Whale
Nu har jag sett den.
Hört mycket väl om den men jag tycker
att skilsmässotemat är så vanligt att det
ofta blir till slentrian när det skall lyftas i
fiktion.

"Trolösa" var otäckt bra. Självutlämnande
om medelklassens rent sunkiga egoism
som målas om grälla färger och kallas
innerliga känslor.

Jag trodde dessutom att det var Wes Anderson
som regisserat. Det var det inte. Noah Baumbach
har gjort den. Dock finns Anderson med som "writer".

Filmen går in i den socialrealistiska genren.
Långt ifrån Andersons  egensinnighet.

Visst finns det beröringspunkter för alla som
genomgått skilsmässa. Det är också den gem-
ensamma karaktäristiken på IMDb: Divorce is tough.

Men jag tycker inte att det lyfter.
Jag känner igen en del dumheter som sägs
av pappan, Jeff Daniels, och jag känner igen en
del situationer.
Jag irrriteras över att man inte reagerar över att ha
en supande 13-åring som masturberar och pytsar
satsen varhelst han står och går.

Det är ändå lite konstruktion.
Filmen hittar ingen själ.
Det lyfter aldrig.
Filmen hittar inte en egen väg.
Plagierar. Refererar.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: