leifsjoqvist

2006-09-04
22:21:37

United 93
Igår såg jag "United 93".

Det handlar om det fjärde planet 11/9.
Det plan som var tänkt att ramma Vita Huset.
Man lyckades med Twin Towers och Pentagon
men misslyckades alltså med det fjärde målet.

Det är en mycket bra film.
Det är närmast dokumentärt.
Stressen i flygledarrummen rinner ut
i etern.
Man begriper hur chockade de blev över
vad de fick bevittna.

Terroristerna är också nedtonad och visar mänskliga
drag. Huvudmannen säger adjö till sin älskade via mo-
bilen innan han går ombord på planet.
Det är inga förklaringar varför de är terrorister, men det
var inte heller filmens syfte.

Vad som är intressant är vem som gör motstånd och
på vilka bevekelsegrunder och vilka som inte gör det.
Denna konflikt kunde gott fått större plats.
Men som sagt, ett ämne för ytterligare film.

En av passagerarna säger hela tiden att man skall
förhandla, att man skall ta det lugnt och att man skall
göra som terroisterna vill. Han ger intryck av att vara
en pussy utan ryggrad.
Jag inbillar mig att den karaktären inte av en slump
blev en kille som uppenbart är tysk.

Jag blev ändå tagen av den intensitet som finns i spelet
ombord på United 93.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: