leifsjoqvist

2007-08-04
18:32:00

Klassresan
Jag steg upp vid 10 och läste Göteborgs Fria.
Den är hyfsad, men inte mer. Borde kunde
granska makten och orättvisorna i högre grad.
Ibland konstiga prioriteringar.
Cannabis framför klasskamp.
Underklassen lyser med sin frånvaro.

Artikeln med MP Boethius är symptomatisk. Hon
räds mediokratin utifrån att den behandlar vissa
individer orättvist. Poängen måste väl ändå vara
att belysa att det finns ett strukturellt förtryck?

Jag hoppade på cykeln för att ta mig till Delsjön och
bada. Jag cyklade genom gårdarna i lilla packistan
vilket är smeknamnet på området där jag bor. Backa
Röd ett av Europas största hyresområden. Överallt
såg jag människor som var ute i solen.


När jag kommit över till andra sidan cyklade jag genom
Kålltorp och sedan Örgryte för att ta mig upp Kallebäcks-
motet. Stora villor, Stora tomter. Vackert. Men inga människor.
Inga bilar. Det rika folket bor inte bara oerhört mycket bättre
ut alla vinklar och vrår, de har också råd till långa ledigheter
i fritidshus och/eller båtar. En och annan såg jag gubevars
på Delsjöns golfbana.

Klassskillnad.


När jag kom tilbaka till min gård hade den semestrande underklassen
hunnit få i sig ett par fulöl och var rejält lyckliga. Snart skulle fler komma
ut och det absolut innehållslösa samtalet skulle åter ta fart in på små-
timmarna.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: