leifsjoqvist

2007-02-13
23:17:31

Skivomslag
I Torslandas kulturhus kan man se en utställning
om skivomslag. Det var intressant att se på alla
dessa skivomslag och känna hur de väckte minnen
andra och tredje gången jag gick förbi dem.

Som Bitches brew  av Miles Davis. Jag köpte skivan för
30 år sedan. Lyssnade på den en gång och förstod ingenting.
Fasansfullt trumpettjut.
Omslaget har jag dock tagit fram gång efter annan och tittat
på.


Eller när jag tittar på Bowie och Pop.
Skivorna Low och Heroes, Idiot och Lust for life.
Fyra skivor som jag ofta på tallriken.
Låtar som gav eko.
Ända in till idag.
Ulla dyker upp. Flera andra som jag glömt namnet
på men som berörde.


Där är Beatles Sgt peppers lonely heart club band.
Rolling Stones Their satanic majesties request.

Peter Gabriels tre första omslag formades av Hipgnosis.
Hipgnosis som också gjorde omslag till Led Zeppelin och
Pink Floyd.


Tänker på tiden när Vinylskivan betydde så mycket i mitt liv.
Inte bara skivan utan också omslaget.
Fireballet , en holländsk grupp köpte jag enbart för deras omslag.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: