leifsjoqvist

2007-01-05
02:23:53

Det usla som glädjer i mörkret
När jag åkte buss till Kroatien hade jag med mig
Änglar och demoner av Dan Brown.
Det var fascinerande lyssning. Sitter man i en buss
i över 30 timmar så somnar man till emellanåt. Det
visade sig ha ringa betdelse för att följa romanen.

För några månader sedan såg jag Da Vinci-koden
med en totalusel Tom Hanks. Men det som slog mig
var ren deja vu. Upprepning. Samma historia en gång
till.

Så nu har jag lyssnat färdigt  på Gåtornas palats vilken visade
sig vara ännu en upprepning, och en riktig usel sådan.
( Den snygge huvudpersonen, hans snygga kvinna, mentorn
 som är god men handlar fel, torpeden , samma karaktärer i bok
 efter bok och överallt "hans blod frös till is" eller " golvet öppnade sig
under honom"

Browns huvudperson Becker är lektor i språk, 35 år, snygg
och spelar squash. För mig verkar det vara arketypen för
fjanten.
Denne huvudperson jagar en människa med en ring i Sevilla.
I denna jakt stöter Becker på farliga ungdomar som är-dadadadada-
punkare..........
Dessa punkare är jättefarliga och säger svordomar och har hål
i armarna där de injicerat knark. Men när den snygge squashspe-
lande språklektorn höjer rösten blir de knarkande punkbusarna
spaka och hjälper den snygge squashspelaren.


Boken är en katatstrof. Mina kunskaper vad det gäller datorer är be-
gränsade men här finns sådan grymma missar att jag undrar om
det är med mening.
Vill Dan Brown visa att jorden består av ett par miljoner idioter som
både köper och läser hans skit?
(jag tillhör ju en av dem- lite genant.........)

Stickan andersson sa en gång på frågan om han tyckte
att folket var dumt och han svarade:

"Nänä, de är fan så dummare....!"

Därav Sillstryparens strof:
"Å stickan andersson han tycker folk är
 dum och producerar romantik,
 men kärleken e stark så stickan
 får en spark som passar ett cynisk svin"

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: