leifsjoqvist

2007-01-20
03:29:36

makten och ungdomskriminaliteten
Det finns en organsiation här i Göteborg som Ung&Trygg.
Dess uttalade målsättning är att motarbeta att unga människor
rekryteras till kriminella gäng.

Jag blir dock inte riktigt klok på vad de håller på med.

Det tycks vara som så att de ytterligt inspirerade av Monty Phyton
och deras film Life of Brian. När Brian skall korsfästas förtsår ju
motståndsgruppen att det är allvar och att de måste göra något
och visst agerar de: de sammankallar genast till ett möte...........

I onsdags var det dags för att skärskåda Backa stadsdel. Man hade
kallat representanter för skola, polis och sociala myndigheter. I elfte
timman kom man på att det fisnn ett föreningsliv i Backa. Alltså kont-
aktar man handbollen genom Backa HK.

Man känner inte till att Hisingsbacka FC är en av Göteborgs största
föreningar.
Man känner  inte till att i just denna förening finns många av dem som
Ung&Trygg tror skall rekryteras till kriminella gäng. Många har äldre
bröder som är etablerade gängkillar av vilka många också spelat
fotboll.
Man känner alltså inte till en förening som direkt berör var  5:e eller
6:e invånare i stadsdelen.


Varför?
Av den enkla anledningen att de som gör karriär i Göteborgs kommun
i allmänhet och Backa i synnerhet skiter fullständigt i en förortsklubb
i fotboll. Det ger inga poäng utan bara en massa arbete och här finns
ju frågorna på öppet bord och kräver direkt aktion, vilket inte är något
en karriärist sätter högt.

Backa HK lämnade återbud.
Jag åkte dit och fick berätta om våran verksamhet på 10 minuter.
Fick tre frågor av ett gäspande auditorium.
De var inte intresserade av att lyssna till en kille med träningsoverall
och långt hår.
Sällan har jag känt ett sådant djupt förakt för överheten som denna dag.



Ikväll cyklade jag förbi ett gång som stod och eldade upp en
betalningsautomat. Instinktivt stannade jag till och tänkte ta
tag i dem. Men sedan tänkte jag: vafan då för?
Varför skall jag göra det?
Ungarna såg lite vilsna ut men när jag cyklade därifrån sprang
de ut i gatan och kastade facklor på passeraande bilar.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: