leifsjoqvist

2007-01-06
01:01:35

Möte med unik människa
Jag var på Valhallabadet och simmade idag.
Jag såg en grupp, som jag tror, koreanska
kvinnor som gladeligen skvätte på varandra.
Deras baddräkter var dubbla. Omöjligt att ens
skönja en kropp. Tråkigt!

Efter jag badat så tog jag en bastu.
Vi satt en massa nakna män och det var inga
samtal. Naken manlig tystnad. Svettiga kroppar.
Då hörs ett ljudligt stönande och jag begriper
att någon stolle håller på att göra sit-ups i
bastun.
-En serb, var min första och även enda tanke.
Bara serber är så jävla dumma i huvudet att de
gör sit-ups bland nakna män i en offentlig bastu.
Bara en  serb skulle uppfatta detta som macho och
skulle antagligen döda om han blev tilfrågad om sin
sexuella läggning.

I mitt svårmod hör jag en man som ropar till:
O sole mio.........
En annan man svarar med att dra hela introt under
någon minut. Högt och mycket vackert.
När han var klar tittar femtio nakna och svettiga män
på varandra och ler. Många applåderar.
Sångaren bugar och börjar att prata med en den ene
än den andre. Han berättar att han känt sig mycket en-
sam under jul med hoppades att det skulle bli bättre för
han skulle åka till Thailand i sex veckor.


Alla lyssnar till honom. Alla ler när de lyssnar. Mannen
är runt 65 år. Ganska fet. Finne. Jag tänker:
-Jag tror fanimej att det är jultomten.

Längre bort i bastun rasslar det till.
Det var ingen serb som gjorde sit-ups.
Det var en man med kryckor. Troligen med polioskada.
Benen släpar efter honom. Ser ut att vara av arabisk
härkomst.

Jag skäms.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: