leifsjoqvist

2007-03-31
20:55:47

Knacka hund
Jag hade en god med match och träning
i underbar vårsol.
Först var det 11-åringarna som spelade match
mot Finlandia. Vi vann med 7-2. Enda smolken
i bägaren var att en av mina spelare hade hotat
en av deras. Jag och min spelare hade ett litet
samtal om detta. Han lovade efter en kort diskussion
att något likande kommer aldrig att hända.

Lite senare hade jag min grupp med killar födda 2000.
Jag brukar alltid säga till mina ungar att det finns en an-
ledning till varför man föds med två öron och en mun. Det
har denna grupp inte begripit. En timma med dem är som
ett mentalt maratonlopp i sprinterfart.



Jag träffade en gammal bekant och hon var djup uprörd.
Igår hade hon varit ute med sin hund som vanligt. Hunden
hade gått lös och nosat i gräset. De hade möts av två
grabbar på en blå EU-moppe. De två hade kört upp på gräsmattan
och min vän hade hoppat undan en aning. Hon såg att den
som satt bak på mopeden hade en stilettbatong utfälld. När
hon vände sig om såg hon att hennes hund låg ner.
Det tog en stund innan hon kopplade ihop vad som hänt.

Hon fick upp hunden efter en stund och den ragglade hem.
Hon ringde polisen och anmälde. Polisen berättade att det
var det tredje hundöverfallet som anmälts under dagen.

På vägen hem stötte jag på några grabbar runt tjugo som har
gjort några resor på fel sida om lagen. Vi snackade lite och jag
frågade om de kunde tänka sig vilka hundknackarna kunde va-
ra. De hade ingen aning. I kriminella kretsar står ju inte djurplågeri
högt på dagordningen.

De trodde att det var några av alla de unga wannabees som finns i
Backa som vill vara som de "stora" grabbarna. De lovade att kolla
vem de kunde vara.


För några månader sedan hade vi några som tog väskor från gamla damer
på torget. Jag tror det är samma idioter.
Jag jagade själv några jävlar för ett tag sen som terroriserade en man med
psykiska funktionshinder men fick inte fatt dem.

Det är den här typen av ungar som jag räds.
De som inte syns men som vill synas.
De som har en störning så att de inte accepeteras,
ens av de kriminella. De som enligt Söderbergs
skala bara har äcklet kvar för att väcka känslor hos
folk.


Jag har gått mycket med mina hundar och spanat efter
en blå EU-moppe. Det är inte sannolikt att jag blir angripen.
De små asen brukar vara noga med att plocka sina offer.

Jag försöker förstå men ilskan sätter skygglappar.
Skall se om "Elephant" av Gus van Sant. Hans otäcka
skildring av massakern på Columbine. De två grabbarna
som sköt där och sedan sköt sig själva är nog samma
kategori som hundknackarna.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: