leifsjoqvist

2007-05-17
21:05:04

Alkoholism är fan ingen sjukdom

För några dagar sedan träffade jag en läkare i
samband med laguttagningar till stadslag i fot-
boll. Det visade sig att jag hade hans son i min
grupp.
Vi började samtala om kost och prestation. jag
berättade att jag har svårt att förstå min övervikt
då jag rör min regelbundet några timmar varje
dag.

Han berättade då om en undersökning han gjort
bland män över 40 år. Det visade sig att det inte
fanns något större samband med övervikt och motion.
Det verkade snarare bero på genetiska koder.


Jag blev väldigt glad över denna information.
Jag kan alltså inte styra min övervikt utan är
utsatt för genetiskt godtycke.

Märkligt detta.
Vi är många som känner en glädje över att inte
kunna påverka. Vi fritas från skuld och blir till offer
för omständigheter.


Värst är ju tanken att alkoholism skulle vara en sjukdom.
Alla svin som förstört för sig själva och sina familjer skall
få biologisk syndaförlåtelse för att de inte kan stå emot ett
begär.
Samma tanke finns runt narkomani.


Det är sällan nikotinister får denna syndaförlåtelse. Där handlar
det alltid om att rökaren skall ta sig i kragen och sluta med sin last.
Rökaren förstör ju inte bara för sig själv utan framför allt för sin
omgivning.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: