leifsjoqvist

2007-10-09
11:49:19

En hjälte är död

En sak som visar att jag blivit äldre
och privatiserad är att jag missar de
stora saker som händer i världarna
utanför de mediala motorvägarna.

Jag vet massor av skit som jag inget vill
veta om.
-Jag vet att kungen inte vill att stramläppen
 inte skall möta sin Daniel.
-Jag vet att Britney hellre tar en drink eller två
 än träffar sina barn.
-Jag vet att Glynning säljer sina möbler på Blocket.


Däremot visste jag inte att Tron Ogrim dog
i somras.
Ogrim var en av de stora i skapelsen av en
ny vänster i Norge. Den maoistiska rörelsen
i Norge var ju något annat än den Myrdalwannabee-
rörelse den blev i Sverige.

Ogrim i par med Pål Steigan var dynamik.
De utmanade både det etablerade samhället
och vänsterna etablerade uppfattningar om
ideologi.

Ogrim och Steigan var tidigt ute och försökte få
vänstern att greppa Internet. Den nya tekniken
gav nya frågor som krävde nya svar.

(Ogrim och Steigan träffar Mao. Ogrim står bakom Steigan och putter hela
 tiden och säger: snakk  ikke tull,snakk ikke tull.)

Ogrim var till en del en variant av Zizek.
Död är han och sorgligt är det.

Jag träffade Ogrim en gång på Bokmässan för
snart 20 år sedan. Vi pratade en timma och jag
tror att han såg varje nytt möte som en möjlighet
att inte bara påverka utan också påverkas. Eftersträvansvärt.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: