leifsjoqvist

2007-09-11
14:42:18

Gör facket till en kamporganisation
Inspirerad av Upp till kamp började jag rota
i mina gamla broschyrer. Många handlade
om hur kommunisterna skulle engagera
sig i den fackliga kampen för att göra facket
till en kamporganisation.


De flesta vänsterorganisationerna var överens
om folkfrontstanken. Alltså skulle man agera
inom folkrörelsen och radikalisera den. Man
skulle arbeta i facket och genom att vara en
god arbetare få förtroendeuppdrag och radikali-
sera rörelsen.
Syndikalisterna ville/vill köra sitt eget race och skapa
egenrörelse för att få bort sossebetongen.
KPML vill skapa driftceller och värva medlemmar
till partiet.


Vilken strategi man än väljer vill man radikalisera.

Hur har det gått? Hur går det?

Fick ett brev från min kommunala sektion idag.
De vill ha sektionsavgiften betald. För första gång-
en i mitt yrkesverksamma liv tvekar jag. Detta skall
pengarna gå till:
-Skaldjurskryss
-Bowlingkväll
-Blomstercheck till långtidssjukskrivna
-Blomstercheck till nyligen pensionerade
-Bidrag till Biståndsboden i Hunnebostrand
-Pensionärsresa
-Aktiviteter för långtidsssjukskrivna


Inte direkt ett revolutionärt program för att aktivera
arbetarklassen och utmana Kapitalet.

Undrar vad gubbar som Palm och Danielsson fun-
derar därnere när de rumlar runt som maskföda.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: