leifsjoqvist

2007-09-12
17:26:52

Jag är skeptisk

Om man köper en kvällstidning så finns det
nuförtiden alltid  ett tillbehör. Det är en extra
tidning med korsord, nöje, skvaller eller sport.

Ibland får man en film eller en deckare.

Så har nu turen kommit till att man skall få en bok.
Inte vad för kattskit som helst utan en klassiker.
Det är heller inget dåligt urval.

Förvandlingen av Kafka
Främlingen av Camus
Den gamle och havet av Hemmingway.

Totalt erbjuder Expressen 30 klassiker.
Jag har läst dem. De har spelat en roll i mitt liv.
Ändå känner jag att något inte stämmer.

Det är för lätt.

På 70-talet var klassikerna på väg bort.  Man fick ta kamp
för läsning av dem. Då var det tanken på ett nytt samhälle
som behövde nya kulturella riktilinjer, idag vet jag inte var-
för klassiker blir till allmängods.
Varför hjälper makten klassikerna till oss?
Det stämmer inte.

Antingen är det så att makten underskattar kraften i klassiker
eller så gör det inte det utan förhållandet är att klassikerna
spelat ut sin roll och blivit enbart konserverande.

Det är det myrdalska som spökar.
Makten ger inget gratis.
Varför ingen Moberg? Varför inte Svarta fanor?

Försöker man avväpna litteraturen?
Såsom man alltid antingen gjort gullgubbe eller
kvinnosadist av Strindberg.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: