leifsjoqvist

2007-09-20
18:40:45

Rörelsen och dess syn på svaghet
Arbetarromantik var ju på modet under 60- och
70-talet. Vi hade ett vänsteruppsving. Mitt eget
engagemang började med ett generationshat
som övergick i ett klasshat, ja, till vadå.............

Har tänkt hela dagen på Borgs budget. Jag inbillar
mig att en Palm eller Marx inte varit alltför negativa.
Borg vill att folk skall arbeta. Borg gillar inte trasprole-
tariatet. Det gjorde inte Marx och Palm heller.

Tvärtom. Marx såg ju de utslagna som en bundsförvant till
överklassen. Missbrukaren, den kriminelle eller odågan
hade ju ingen moral. De tjänade den som kunde ge dem
mest. Moraliska kapitalister.

Det fanns ju med Sovjetunionen en slagsida åt kropps-
fetischism inom arbetarklassen. Arbetaren var snygg och
muskellös och älskade att röra på sig. Han hade inga
svagheter. Det är ju inte utan att man kommer att tänka på
Adolfs ideal.


Kommer ibland på mig själv med att jag har svårt för männi-
skor som lever genom sin svaghet eller sjukdom.
Vad säger det om mig?
Jag tränar ungar för att de skall bli bättre än andra i fotboll.
Vad gör jag och säger jag mellan raderna?

Idag har moderaterna fullt ut tagit upp socialrealismen
i politiken. Den som arbetar skall belönas. Den som
parasiterar skal straffas.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: