leifsjoqvist

2008-04-20
22:42:51

Den dumma underklassen

Jag spyr snart på rasismen i detta land.
I alla andra länder också men det drabbar
mig inte lika hårt.

Häromdagen sa en arbetskamrat:
"Jag har inget emot att betala skatt , bara det
 går till rätt saker".

Förra veckan sa en kvinna i fotbollen:
"Jag har inget emot avgifter men det skall gå i
rätt händer".

Samma dag stötte jag på en granne som vill bli
sjukpensionerad. Hon klöagade på sina krämpor
och sa sedan:
" och så finns det dom som får vad de pekar på med-
  ans vi som verkligen är sjuka skall tvingas arbeta trots
  våra smärtor".

Några saker har dessa tre röster:
-De är kvinnor.
-De är tämligen obildade(vissa skulle säga korkade)
-De är underklass
-Det är människor utan makt
-De är rasister

Det är alltså inte de ovanstående som skapar det rasistiska
klimatet i Sverige. De röstar på Sverigedemokraterna men de
betyder inget.

Den stora faran är att de används som alibi av exempelvis
Socialdemkraterna och Allianspartierna. De används av Jan
Josefsson så han kan göra scoop på småbarn i Hjällbo.
De används som alibi så att media kan börja skriva om etnisk
härkomst vid alla brott.( Varför inte prata om lokal förankring vid
ekonomiska brott? Varför inte skriva att Askimsbor är överrepresen-
terade vid ekonomisk brottslighet?)

Löser vi någonting om vi får reda på att 25-åringen i Bergsjön
är kurd? Att hans bror är kurd? Att han som sköt kanske var
turk?Eller irakier?

Han som mördade Engla var svensk.
Vad hade hänt om han varit turk, kurd eller arab?
Hade diskussionen då stannat vid brottet?
Om tragiken?
Hade vi då bara hatat förövaren?

Jag klandrar inte den politiska överklassen eller Janne Josefsson.
De är cyniker som lever för att berika sig själva.
Däremot grinar jag när mina klassystrar sviker sitt ursprung
och spottar på andra på samma nivå.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: