leifsjoqvist

2008-04-03
23:18:43

Den glade nyliberalen
En av Timbros stjärnor är Mattias Svensson.
Han är en produkt  av nyliberal gerillaverk-
samhet.

De företräder få men rätt människor.
De är spökskrivare år kapitalet och den
egentliga makten i samhället.
De är också varma anhängare av den
enda supermakten, ett inte ovanligt feno-
men i det lilla landet Sverige.

Nu när alla spyr åt skiten som Timro och lik-
nande häver ur sig ( de hade inte klarat sig
en dag utan massiva bidrag från det svenska
Kapitalet) så får de helt plötsligt massa tid i
Public Service.

Mattias Svensson är med i pratprogram i Svt
och Filosofiska rummet i P1.


Där klämmer han ur sig käckheter som att alla
som lever på sjukbidrag är lättingar.
Han vill att alla skall klara sig själva.
Han ser dock inget problem med att få bidrag
från rika mäktiga individer för att driva en poli-
tik som gynnar just rika och mäktiga.

Jag förstår inte varför inte människor som Mattias
Svensson mer aktivt lever som de lär:
-Varför vägrar de inte ta emot föräldrapenning?
M S sa att han gjorde det och tyckte det var skönt.


Svensson anser att vi får en bättre värld om de som
redan är rika blir ännu rikare och ännu mer utanför
allmänhetens kontroll och att de då kan få dela ut
pengar till behövande (om de känner för det).
Jag vet inte om Svensson är bara oförskämd eller
helt dumihuvudet.

Ta USA.
Där har vi Svenssons lyckorike.
Vad händer?
Är du svart löper du tio gånger större risk att hamna
i fängelse och 20 gånger större risk att vara fattig.


Vad beror det på?
Ja, enligt Svenssons analys är svarta lättingar som
gillar att leva på bidrag och låta sig försörjas av sta-
ten. ( var tredje svart man har varit i fängelse och har
på så sett minskat arbetslöshetssiffran i USA. 1% av
USAs medborgare sitter i fängelse!!!!!)

Ännu så länge upprörs vi över dylik rasism i Sverige.
Men för hur länge?

Jag glädjs över dessa Kapitalets brödskrivare.
De är bara för mycket förtryckkramare.
Förhoppningsvis kommer alla lättingar att upp-
röras när Kapitalets stjärtgossar smiskar neråt.
Kommentarer:
#1: Mattias $

Leif/

Man kan nog tryggt påstå att vi inte har samma uppfattningar om saker och ting. Jag är liberal och värnar om varje människas frihet: fria marknader, äganderätt, begränsad statsmakt, personliga friheter, öppenhet mot omvärlden. Make the most of it.

Så inte behöver du ljuga ihop saker jag inte tycker och inte har sagt för att ha något att polemisera mot. Ändå är det precis vad du gör. Jag har aldrig påstått "att alla som lever på sjukbidrag är lättingar." I programmet diskuteras teorin från "Är svensken människa?" där statsunderstöd till medelklassen för att gå och mysa hemma med barnen eller för att som konstnär förverkliga sig själv eller för vuxna människors fritidssysselsättningar och bildning ses som civilisationens höjdpunkt. Jag menar att det inte handlar om friheter, utan om att ta sig friheter på andras bekostnad.

Du undrar varför jag inte vägrar att ta emot föräldrapenning. Bra fråga. Därför att jag inte kan vägra att betala skatt på mina inkomster. Jag tänker inte göra mig till martyr i onödan, jag tror inte på martyrskapet utan främst på argumentation och rationell övertalning. Inte för att jag alltid lyder illegitima lagar, men man ska göra rätt för sig.

En anledning till att så många sitter i fängelse i USA är att staten där beivrar brott med rejäla straff. Det har jag inget emot (så länge det inte handlar om dödsstraff, som jag är emot). En annan anledning är "kriget mot narkotikan", som är vanvett och som jag är emot (hur är det själv?). Vad nu det hade med saken att göra?

Jag tycker mig ha skrivit och sagt tillräckligt mycket för att en medelbegåvad person ska kunna referera korrekt till vad jag tycker och tänker istället för att hitta på. (Klagar du inte själv just på att jag är för duktig på att förekomma i medier?) Gör det.

2008-04-04 @ 10:22:43
#2: Leif

Jag håller med.
Det är fullt tillräckligt att läsa det
du skriver.
Det behövs inga kommnetarer.

Tusan också att just du skulle komma på
att min ilska över nyliberalismen bygger
på avund över att inte jag får skriva i
Neo och där smutskasta den lata underklassen
och kyssa kapitalet i röven.

Inte ens Nozick själv tog detta på allvar.
Nyliberalismen förutsätter att man startar
med ungefär samma förutsättningar....typ
svarta och vita i USA.

Var tredje svart man har eller sitter i fängelse!
Finns det sociala orsaker?
Om inte är då svarta mer benägna till brott?

Man bör ocså komma ihåg att språkbruket
"lättingar" vilket Svennson och hans bröder
använder kommer från Alexis Carrel som 1935
skrev "Den okända människan". Carrel fick nobel-
priset i medicin och ansåg att det fanns starka
och svaga individer(lättingar) av vilka de senare
skulle medicineras bort. Skillnaden är väl att
Svensson och hans bröder vill tänka bort dom.

2008-04-04 @ 12:37:47
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: