leifsjoqvist

2008-04-09
00:13:42

Den manlige chauvinisten

Igår höll jag på att bli överkörd av en bil
vid Järntorget. Idioten i en BMW satt och
pratade i mobilen samtidigt som han körde.

Jag cyklade fram till honom, gav honom fing-
ret, gjorde en cirkelrörelse och slutade med ¨
att spotta på hans vindruta.

Jag hoppades att han skulle komma ur bilen
så jag fick håna honom ännu mer, men han
körde iväg.

I mitt ilskna inre hånade jag mannen bakom ratten.
Inre rösten skrek:
"jävla fitta", "kärringjävel", "pissbög", etc etc.

Några sekunder senare hade jag lugnat ner mig
och tänkte på Star Wars. Obi-wan Kenobi och

Master Yoda tjatar hela tiden om att hålla ilskan

och hatet borta för när dessa egenskaper träder

fram är man förlorad till "the dark side". Då blir man

Darth Vader.


Trots att jag ser mig som en jämlik man som sedan

35år arbetat mer eller mindre aktivt för kvinnans lika

rättigheter och mot manschauvisnism och trots att jag

är för att homosexuella skall kunna leva normalt utan

att utsättas för någon form av trakasserier (även om

jag inte stöder kravet på giftermål, men det beror på

att jag anser äktenskapet vara att uppmana människor

till att gå i mentalt fängelse), trots detta, blir jag till en
mansgris när jag blir riktigt arg.

Några minuter senare lät jag Southside Johnny& the
Asbury Jukes lysa upp mina sinnen i "Its been a long
time" där Bruce sjunger med Johnny om bättre dagar.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: