leifsjoqvist

2008-08-03
10:59:50

Dödspolitik
Det är inte handeldvapen som dödar mest människor
i Sverige.
Det är inte heller knivar eller andra vapen.

Om man ser till död med hjälp av tillhygge är
bilen den store dråparen.

Bilen dödar och skadar mest.
Tusentals liv ändas eller skapar livslånga handikapp
varje år.
Mångfalt fler får sörja.

Det är något märkligt med bilen.
Om jag rusar runt med vapen och dödar ropar massan
på dödsstraff.
Sitter jag full bakom ratten och dödar får jag på sin höjd
några månader på öppen anstalt där jag kan äta god
mat och motionera.

Nu vill Folkpartiet lägga nya miljarder på vägar till bilen.
Vi har ödslat miljarder i Göteborg på en tunnel på några
kilometer. Till vilken nytta?
Vad hade man kunnat gjort annat med 3-4 miljarder?

Vi lever i en sjuk värld!
Kommentar:
#1: N. N.

Intressant. Det du skriver tyder normalt på en väl fungerande tankeverksamhet. Men så fort - i typ var femte post - du kommer in på bilförare blir intrycket ett annat.

Mina barn har börjat röra sig i trafiken. Jag varnar dem särskilt för två typer av trafikanter:

1) Cyklister. Tror att de är har ett överlägset människovärde och inte behöver bry sig trafikreglerna. Mycket farliga för fotgängare. Dödar hellre än bromsar.

2) Bussförare. Skiljer sig från cyklister som inte är direkt uppsökande i sin verksamhet. Bussförare däremot är verkligen ute efter att skada. Inväntar undantagslöst rätt tillfälle (= när närmaste bil befinner sig en halv meter bakom bussen) innan de vräker ut bussen från hållplatsen.

2008-08-03 @ 21:44:06
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: