leifsjoqvist

2008-12-03
23:48:30

Att ge eller inte ge.....
Jag satt för några dagar sedan på en uteservering
vid Plaza de la Virgen i Valencia.Medans jag satt där
gick det en gammal mager kvinna runt och tiggde.

Hon fick inte pengar av någon.
Alla såg igenom henne.
Hon hade svarta vantar.

Hon kom fram till mig.
Även jag tittade bort.
Hon stannade som i en evighet
med sin utsträckta hand. Tyst och
tittande.

Till slut gick hon och jag kunde fortsätta
att dricka min öl utan dåligt samvete. Det
verkade som vore jag den ende som brydde
sig. Alla andra bara pratade  som hon inte
existerade.

Jag har alltid haft svårt för det här.
"Ge inte pengar till tiggare", var en av de
första axiomen jag fick lära när man skulle
utrikes.

Varför då?

En timma senare går jag förbi kvinnan igen.
Hon sträcker åter fram sin svarta vante och
åter låtsas jag inte se henne.

En skammens dag.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: